Finnair on tehnyt viime vuosina kiinteistöissään paljon energiaa säästäviä investointeja. Uusi lentorahtiterminaali nostaa energiatehokkuuden uudelle tasolle.
Finnairin uudet lentokoneet ja toiminnan optimointi parantavat lentoyhtiön polttoainetehokkuutta, mutta myös yhtiön omistamissa kiinteistöissä on viime vuosina laitettu paljon painoa energiaa säästäviin toimiin.
Finnair omistaa Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella reilun kahden miljoonan kuution kiinteistökannan. Se koostuu lentokoneiden huoltohalleista, varastorakennuksista ja uudesta lentorahtiterminaalista.
Finnair liittyi energiatehokkuussopimukseen vuoden 2010 alusta ja sitoutui kiinteistöissään yhdeksän prosentin energiansäästötavoitteeseen vuoden 2016 loppuun mennessä vuoden 2007 tasosta.
– Saavutimme tavoitteen jo vuonna 2014, Finnair Facility Managementin apulaisjohtaja Olavi Haapanen sanoo.
Kartoitus paljasti pullonkaulat
Finnairin kiinteistöissä tehtiin aluksi perusteellisen kartoitus energianhallinnan tilasta.
– Selvitys paljasti pullonkaulat, joita lähdettiin ratkomaan, Haapanen toteaa.
Energiatehokkuutta on parannettu ennen muuta uusimalla rakennusten talotekniikkaa ja lisäämällä automatiikkaa ilmanvaihtoon, lämmitykseen ja valaistukseen.
Myös energiankulutuksen etäseurantaan ja johtamisjärjestelmien kehittämiseen on panostettu. Finnair on integroinut energiatehokkuusjärjestelmä ETJ+:n ympäristöjärjestelmäänsä. ETJ+ on työkalu, joka tarjoaa systemaattisen menettelytavan energiatehokkuuden jatkuvaan parantamiseen.
Energiansäästö lentokonehallien kaltaisissa isoissa kiinteistöissä on haasteellista. Suurimmassa hallissa eli Hangar 7:ssä lämmitettävää tilaa on 1,3 miljoonaa kuutiometriä. Hallin pinta-ala vastaa kolmea täysmittaista jalkapallokenttää ja sen molemmilla sivuilla on isot ovet, jotta matkustajakoneet voidaan ajaa huoltoon sisälle ja sieltä ulos.
Energiansäästöä Finnairille ovat tuoneet myös vanhojen lentokonehallien purkaminen Helsinki-Vantaan matkustajaterminaalin laajennuksen tieltä. Vanhimmat hallit olivat 1950-ja 60 luvulta, joten niiden energiatehokkuus ei ollut parhaalla mahdollisella tasolla.
Euroopan modernein rahtiterminaali
Myös rahtitoiminnoissa energiatehokkuus nousee uudelle tasolle, kun Finnairin uusi COOL Nordic Cargo Hub -lentorahtiterminaali on otettu käyttöön Helsinki-Vantaalla.
BREEAM-ympäristöluokituksessa rakennus sai arvosanan ”erittäin hyvä”. BREEAM tarkastelee rakennuksen ympäristövaikutuksia kiinnittäen huomiota esimerkiksi energian- ja vedenkulutukseen sekä käytettyihin materiaaleihin ja laitteisiin.
Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Vuonna 2016 Finnairin liikevaihto oli 2,3 miljardia euroa ja matkustajamäärä lähes 11 miljoonaa.
Uusi rahtiterminaali on yli kaksi kertaa vanhaa terminaalia suurempi. Varastoautomaation ansiosta se pystyy käsittelemään rahtia aiempaa huomattavasti tehokkaammin.
– Kyse on Euroopan moderneimmasta lentorahtiterminaalista. Myös energiatehokkuus tuplaantuu suhteessa käsiteltyyn rahtitonneihin, Haapanen toteaa.
Uudessa terminaalissa on erilliset lämpötilakontrolloidut alueet niin lääketeollisuuden tuotteille kuin muillekin herkästi pilaantuville tuotteille. Finnair kuljettaa paljon esimerkiksi kalaa Norjasta Aasiaan.
– Jäähdytysjärjestelmästä ja ilmanvaihdosta saatava lauhdelämpö siirretään rakennuksen lämmitykseen. Se tuo merkittävää säästöä ympäri vuoden.
Rahtiterminaalin katolle on asennettu aurinkosähkövoimala. Siinä on 1200 aurinkopaneelia, joiden kunkin teho on 260 wattia. Voimala tuottaa energiaa noin 280 megawattituntia vuodessa, mikä kattaa reilut 10 prosenttia kiinteistön vuotuisesta energiantarpeesta.
Energiatehokkuuden lisäämiseksi terminaali on niin sanottu suljettu terminaali eli kuljetuksia purkavat ja lastaavat rekat peruuttavat terminaalin lastinpurkuaukkojen kohdalle. Näin niiden lasti saadaan purettua suoraan terminaalissa.
–Ero on iso vanhaan terminaaliin, jossa trukit hakivat avonaisilta lastauslaitureilta tavarat. Nyt rekat peruutetaan tiiviisti kiinni rakennukseen.
Henkilöstö tiiviisti mukana energiansäästössä
Finnair on mukana myös vuosien 2017–2025 energiatehokkuussopimuksessa ja tavoittelee kiinteistöissään 7,5 prosentin energiansäästöä.
– Kiinteistöjen energiankulutus on pientä verrattuna lentokoneiden polttoaineen kulutukseen, mutta yhtä lailla myös rakennusten energiatehokkuuden parantaminen on yhtiölle tärkeää, Haapanen sanoo.
Hänen mukaansa energiatehokkuussopimuksessa mukanaolo lisää myös henkilöstön tietoisuutta energia-asioista.
Finnair on esimerkiksi syksyisin mukana energiansäästöviikolla, jonka aikana sisäisten viestintäkanavien välityksellä jaetaan tietoa ja vinkkejä erilaisista tavoista säästää energiaa. Näin henkilöstöä rohkaistaan keskustelemaan ja pohtimaan energiansäästön merkitystä sekä uusia säästötapoja.
Teksti: Matti Remes
Kuvat: Finnair