Liittyjän tarina

Helen Oy: Energiatehokkuudesta liiketoimintaa

25.06.2019
Takaisin listaukseen
Helsingin kaupungin omistamalla Helenillä on vahvat perinteet tuotannon ja jakelun energiatehokkuudessa sekä asiakkaiden energianeuvonnassa. Helen on ollut mukana energiatehokkuussopimuksessa heti niiden alusta alkaen eli vuodesta 1997, jolloin ne olivat energiansäästösopimuksia.

‒ Olemme osallistuneet myös sopimustoiminnan kehittämiseen ja meidät on palkittu useaan otteeseen matkan varrella. Rohkenen sanoa, että olemme energia-alan pioneereja tässä asiassa. Tällä uudella sopimuskaudella painopiste on siirtymässä yleisestä energianeuvonnasta vakavasti otettavaan energiatehokkuusliiketoimintaan, jota Helenin uusi Kiinteistövahti-palvelu edustaa, sanoo ilmasto- ja energiatehokkuuspäällikkö Rauno Tolonen Heleniltä.

Tulevaisuuden älykkäässä energiajärjestelmässä taloyhtiöt ovat merkittävä osa energiajärjestelmän ohjausta: ne toimivat lämpövarastoina sekä energiajärjestelmän tasapainottajina.

Palvelu tehostaa kiinteistöjen energiatehokkuutta kaikkialla Suomessa

Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimuksen energiapalveluiden toimenpideohjelmaan liittyneet energiayhtiöt sitoutuvat tehostamaan omaa ja asiakkaidensa energiankäyttöä.

Helen tarjoaa kaukolämmitetyille asuinkerrostaloille palvelun, joka mahdollistaa energiatehokkuuden parantamisen ja sitä kautta myös lämmityksestä aiheutuvien ympäristövaikutusten pienentämisen. Keväällä 2019 julkaistun palvelun ansiosta asuminen on energiatehokkaampaa. Kiinteistövahti-palvelua on kehitetty yhdessä muun muassa Helsingin Kaupungin Asunnot Oy:n (HEKA) kanssa.

‒ Vastaanotto on ollut erittäin positiivista. Palvelu on käytössä jo yli 2 000 asuinkerrostalossa muun muassa Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Porvoossa ja Riihimäellä, kertoo uusia tuotteita ja palveluita Helenillä kehittävä Markus Logren.

Näkymä rakennuksen kokonaistilanteeseen

‒ Palvelu antaa selkeän käyttöliittymän kautta kuvan rakennuksen kokonaistilanteesta ja helpottaa siten myös isännöitsijän ja huoltoyhtiön päivittäistä työtä, Logren sanoo.

Valtakunnallisessa palvelussa asiakkaat saavat mittareiden avulla tietoa kiinteistön sisäolosuhteista: asuntojen lämpötilasta ja kosteudesta. Mittaustiedon perusteella taloyhtiössä voidaan optimoida kiinteistön lämmitysjärjestelmää, lisätä asuntojen sisälämpötilamukavuutta sekä samalla vähentää lämmityksestä aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Lämpötilaoptimoinnin avulla taloyhtiöt voivat säästää energiakustannuksissa keskimäärin viisi prosenttia.

‒ Haluamme mahdollistaa näkymän rakennusten olosuhteisiin ja lämmitykseen liittyvään energiatehokkuuspotentiaaliin. Palvelussa taloyhtiö saa suosituksen lämmityksen säätöön, tämän avulla taloyhtiö voi merkittävästi pienentää energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä asuinmukavuudesta tinkimättä, Logren korostaa.

Kaukolämpö on Suomen suosituin lämmitysmuoto, ja Helsingin kiinteistöistä yli 90 prosenttia on kaukolämmityksen piirissä. Kaukolämmitetyissä kerrostaloissa asuu yli 500 000 helsinkiläistä ja 2,8 miljoonaa suomalaista.

‒ Palveluun on mahdollista luoda käyttäjätunnukset kaikille asukkaille, isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle. Odotammekin suurella mielenkiinnolla kaikkien käyttäjäryhmien palautetta palvelusta, Logren jatkaa.

Mittauspalvelu sopii kaikkiin kaukolämmitettyihin asuinkerrostaloihin. Palvelu ei tee lämmityksen säätöä automaattisesti, joten lämmönjakokeskukselta ei vaadita älykkyyttä eikä kiinteistön tarvitse olla upouusi.

Apua kosteuden hallintaan

Palvelu mittaa asunnoista suhteellista ilmankosteutta. Jos ilmankosteus on liian korkealla tasolla pitkään, voi kyseessä olla piilevä kosteusongelma, mutta tulokset ovat vain suuntaa antavia.

‒ Kosteusongelmien tarkkaan selvittämiseen vaaditaan tarkempia mittausmenetelmiä. Tiedossamme ei ainakaan vielä ole tapauksia, joissa palvelun avulla olisi löydetty kosteusongelmia. Kehitämme palvelua jatkuvasti asiakastarpeiden mukaan, kosteusongelmien tai vesivuotojen havaitseminen voi hyvin olla yksi jatkossa kehittävistä ominaisuuksista.

Teksti: Sirpa Mustonen
Kuva: Helen