Uutinen

Ilmasto- ja energiateot nousevat yhä vahvemmin yritysten kilpailuvaltiksi

29.11.2021
Takaisin listaukseen
Energiatehokkuussopimukset ovat tärkeä osa Suomen energia- ja ilmastostrategiaa. Sopimusten tavoitteisiin on sitoutunut yli 600 yritystä ja niiden 6 600 toimipaikkaa. Tuoreimmassa Motivan Luuppi-podcastissa keskustellaan siitä, minkälaista käytännön energiatehokkuustyö yrityksessä oikein on.

”Olemme itse asettaneet Mäkelä Alun hiilineutraaliustavoitteen vuoteen 2025 mennessä. Menemme omalla suunnitelmalla pala palalta eteenpäin päästäksemme tavoitteisiin. Kiristyvä lainsäädäntö vaikuttaa myös asiakkaidemme arkeen ja pyrimme palvelemaan heitä”, toteaa EHSQ-päällikkö Päivi Venesoja Mäkelä Alusta Luupin haastattelussa. Mäkelä Alu valmistaa asiakkaiden tarpeisiin suunniteltuja alumiiniprofiileja.

”Parin viime vuoden aikana vastuullisuusasiat ja energia- sekä ilmastokysymykset ovat nousseet hyvin keskeisiksi asioiksi, joita asiakas kysyy. Asiakas haluaa tietää jopa tuotekohtaisesti päästöt. Ympäristökriteerit ovat nousseet yhdeksi tärkeäksi kriteeriksi toimittajan valinnassa”, Venesoja lisää.

”Sama näkyy meilläkin. Asiakkaat ovat yhä enenevissä määrin kiinnostuneita ilmastoteoista ja yrityksen tekemistä energiatehokkuustoimista. Esimerkiksi rakentamisen alalla tuotteiden hiilijalanjäki ja sen laskenta on ollut jo jonkun aikaa asiakkaiden vaatimuksena”, EHS-päällikkö Lauri Sainio Kiillosta kertoo Luuppi-podcastissa. Kiilto kehittää, valmistaa ja myy kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella, joita ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet.

Kuuntele noin 20 minuuttia kestävä keskustelu ja nappaa talteen Venesojan ja Sainion parhaat vinkit oman yrityksesi energiatehokkuustyöhön.

Avainsanat: energiatehokkuus, energiatehokkuussopimukset, pk-yritykset, kestävä kehitys

Podcastin voit kuunnella myös Spotify-musiikkipalvelussa:
Energiatehokkuustyötä pk-yrityksissä