Liittyjän tarina

K-Supermarket Rinteenkulma: Korona-aika mahdollisti ison energiaremontin

14.02.2024
Takaisin listaukseen
Rovaniemeläinen K-kauppias päätti tehdä liikkeessään perusteellisen energiaremontin. Sähkölasku pieneni 40 prosenttia vuodessa.

Koronapandemian pahimpina kuukausina asiakasvirrat ehtyivät myös Rovaniemen keskustassa sijaitsevassa K-Supermarket Rinteenkulmassa. Kauppias Janne Rinne päätti, että taloudellisesti vaikeasta ajasta huolimatta nyt on aika tehdä myymälään perusteellinen energiaremontti.

– Normaalina aikana remontti olisi ollut vaikeaa isojen asiakasmäärien vuoksi, Rinne toteaa.

Energiaremontin kallein ja vaativin osuus oli kylmäjärjestelmän täydellinen uusiminen. Vanhat kylmäkalusteet korvattiin energiatehokkailla ovellisilla ja kannellisilla kylmäkaapeilla ja -altailla. Myös pakastekaapit ja -altaat uusittiin.

Kylmälaitoksen hukkalämpö hyötykäyttöön

Uudessa järjestelmässä kylmä tuotetaan keskitetysti kylmälaitoksessa, jossa käytetään luonnollista kylmäainetta eli hiilidioksidia. Kylmälaitoksen tuottama hukkalämpö ohjataan kiinteistön lämmitysjärjestelmään, joka lämmittää myymälän ohella myös viereisen kauppakeskuksen tiloja.

K-Supermarket Rinteenkulma avattiin vuonna 2008. Janne Rinne arvioi, että alkuperäisillä kylmäkalusteilla olisi ollut vielä 5–10 vuotta käyttöikää jäljellä. Vanhojen laitteiden uusiminen olisi ollut kuitenkin joka tapauksessa edessä niiden käyttämän HFC-kylmäaineen vuoksi. EU:n F-kaasuasetuksen mukaan sen käytöstä on tulevaisuudessa luovuttava ympäristösyistä.

Uuden kylmäjärjestelmän etuihin Rinne laskee myös käyttövarmuuden paranemisen. Yhden kerran tekninen vika on pysäyttänyt koko kylmälaitoksen, mutta vika saatiin korjattua nopeasti ennen kuin pakasteet ennättivät sulaa ja kylmäkaapit lämmetä.

– Uusissa kaapeissa ja tiskeissä tuotteet ovat nyt ovien takana. Se tuo lisää peliaikaa, jos jotakin sattuu.

Sähkönkulutus putosi 40 prosenttia

Sähköä säästää huomattavasti myös vanhojen loisteputkien korvaaminen aikaohjatuilla led-valaisimilla myymälätilassa ja varastossa. Uusi valaistus kattaa nyt yhteensä 2000 neliömetrin tilat.

Rinne myöntää, että investoinnit energiatehokkuuden parantamiseen olivat yhdellä kertaa iso ponnistus.

– Kieltämättä jouduimme välillä miettimään, että olikohan tämä viisas päätös. Onneksi kauppa lähti kuitenkin korona-ajan jälkeen hyvin vauhtiin, ja olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä. Hyvä, että energiaremontti tuli tehtyä. Nyt se olisi hankala toteuttaa, kun asiakkaita on tupa täynnä.

Muutamankin päivän kiinniolo remontin vuoksi tietäisi isoa lovea kauppiaan kukkaroon.

– Normaaliaikana remontin olisi joutunut supistamaan tosi pieneen aikaikkunaan ja järjestämään ison porukan tekemään työn mahdollisimman nopeasti. Se olisi tiennyt lisää kustannuksia.

Rinne laskee, että myymälän sähkönkulutus on remontin jälkeen pudonnut 40 prosenttia. Keskikulutus on nyt noin 50 000 kilowattituntia kuukaudessa, kun se aiemmin oli noin 80 000 kilowattituntia. Tarkkaa takaisinmaksuaikaa hän ei ole investoinneille laskenut.

– Kaiken kaikkiaan hanke on ollut kuitenkin taloudellisesti hyvin kannattava, etenkin kun se tehtiin vuonna 2021 juuri ennen sähkön hinnan rajua nousua.

Energiatehokkuussopimus määrittää tavoitteet

K-Supermarket Rinteenkulma on liittynyt kaupan alan energiatehokkuussopimukseen, johon kuului helmikuun 2024 alussa 21 yritystä ja 2734 niiden toimipaikkaa. Mukana ovat suurimmat kaupan alan toimijat ja kauppaketjut, mutta joukossa on myös kourallinen yksittäisiä kauppoja.

Liittyminen sopimukseen oli Rinteen mielestä luontevaa, sillä K-Supermarket Rinteenkulma ei toimi Keskon omistamalla kauppapaikalla, vaan se on vuokralla Rinteen suvun omistamassa kauppakeskuksessa.

Rinteen mukaan energiatehokkuussopimus ja siihen liittyvä säästötavoite tuo energiatyöhön lisää järjestelmällisyyttä. Liittymiseen kannusti myös mahdollisuus saada valtion energiatukea, joka oli 20 prosenttia energiainvestoinnin kustannuksista.

Rinteen mukaan energian säästäminen on osa vastuullisuutta, jota yhä useammat asiakkaat kaupoilta edellyttävät.

– Etenkin remontin aikana asiakkaat kävivät kysymässä, että mitä teette ja miksi.

 

TEKSTI: Matti Remes

KUVA: K-Supermarket Rinteenkulma